Kent u Crocs? Dat is een merk klompen waar hooguit Donald Duck zich prettig in kan voelen. Een normale consument denkt: wat een afschuwelijke schoenen, daar ga ik me echt niet in vertonen. De vormgeving is ongelooflijk onbeholpen, het voetbed biedt nagenoeg geen steun, ze zijn van plastic en de kleuren doen pijn aan de ogen. Op de website Crocs.nl bekent het bedrijf het zelf al: “Mensen met voet- of knieproblemen lopen op Crocs om de orthopedische en ergonomische eigenschappen. Naast een antislip en ‘non-marking’ zool heeft het materiaal ook een deodoriserende- en bacteriewerende eigenschap." Kortom: een schoen voor minder validen, wellicht te verkopen via de zorgwinkels in ons land. En ja, aan de minder valide jeugd is ook gedacht: “Kinderen hebben het gevoel alsof ze op marshmellows lopen.” Deze laatste zin is kennelijk bedoeld als een aanbeveling.
Ik ben ter voorbereiding op deze column nog even gaan kijken in de Crocs speciaalzaak in de Kalverstraat. Voor de goede orde dit is geen grap: Crocs speciaalzaken, pardon Crocs flagshipstores bestaan echt. Alleen in Nederland zijn er al drie. Een Crocs flagshipstore, dat is zelfs geen vlag op een modderschip, toch? Nico de Jong is bij Crocs op Europees niveau verantwoordelijk voor deze onzin. En om het voor mij persoonlijk extra pijnlijk te maken: ik heb Nico op de HES en in NIMA C verband jarenlang marketing trachten bij te brengen. Ik heb hem al die jaren proberen uit te leggen dat het in Marketing draait om het optimaal inspelen op de wensen van de afnemer. Blijkt hij niets van begrepen te hebben!
Tja, en toch is er iets erg vervelends aan de hand: er worden dit jaar in de wereld circa 40 miljoen paar Crocs verkocht. Het is een formidabel succes. Europa doet volop mee. In exclusieve Italiaanse schoenenwinkels staan die lompe Crocs ad 39 euro naast Prada’s van 390 euro uitgestald. Het is in die Crocs speciaalzaak op de Kalverstraat bomvol met opgetogen consumenten, die deze foeilelijke klompen geheel uit vrije wil aan het passen zijn. En zich vervolgens blijmoedig aansluiten in de lange rij voor de kassa.
Is hier soms sprake van een briljante reclamecampagne, die er voor gezorgd heeft dat consumenten die rommel kopen? Geenszins, voor Crocs is nagenoeg geen reclame gemaakt. Is er sprake van zwendel, oplichting of piramideverkooptrucs? In het geheel niet. Er valt niets op aan te merken. Crocs is een keurige beursgenoteerde onderneming, het bedrijf is inmiddels 3,5 miljard dollar waard. Ik weet vanuit een marketing optiek maar een logische oplossing voor dit onbegrijpelijke succes: de consument is gek geworden!
Of zou ik nu toch echt heel erg toe zijn aan vakantie?
Bron:
http://blog.adformatie.nl/index.php/entries/crocs-de-consument-is-gek/
Vrijdag 13 juli 2007, 0:01
Max Kohnstamm